close
دانلود فیلم
دزبیست|دانستن آنچه که نمیدانیم بررسی انواع سیستم دیفرانسیل خودروها
instagram.com/dez20.ir لطفا 10 ثانیه تامل کنید تا مطالب وبسایت بطور کامل بارگذاری شود. اینستاگرام ما را دنبال کنید بررسی انواع سیستم دیفرانسیل خودروها


سایت دزفول,دزبیست,دزفول


نظر سنجي
پرتال دزبیست تا چه میزانی با گنجایش مطالب خود توانسته یادگیری های شما را افزایش دهد و میزان رضایت شما از این سایت چقدر است؟








آخرین كاربران عضو شده


دزبيست
در صورت تمايل كد بنر ما را از كادر پايين كپي كرده و در وب خود قرار دهيد

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید instagram.com/dez20.ir

 

اپلیکیشن های اختصاصی این پرتال را دانلود کنید


دانستن انچه که نمیدانیم

 
انجمن دانشجویان ایران

 

مطالب محبوب
پست ثابت بازدید : 16211
چند تا لطیفه بازدید : 4587
فتوشاپ بازدید : 4345
دروغ های خنده دار بازدید : 3897
راهب و صداي عجيب بازدید : 3649
تست باهوشی بازدید : 3603
فرهنگ غضنفر اینا بازدید : 3551
كد كج كردن عكس بازدید : 3413
شنل قرمزی امروزی! بازدید : 2909
تجربه بازدید : 2617
دكتر محمود انوشه بازدید : 2181
يا مهدي ( عج ) بازدید : 2147
ساخت بنر آنلاين بازدید : 1705
انواع عشق بازدید : 1641
شهدا شرمنده ايم بازدید : 1457
ضد دختر بازدید : 1441
گوگل بازدید : 1413
چه رنگي هستيد؟ بازدید : 1323
شرط عشق بازدید : 1243
شب عاشقان بازدید : 1201
جمله های قشنگ! بازدید : 1173


بررسی انواع سیستم دیفرانسیل خودروها

لذت رانندگی با کدامیک بیشتر است؟ دیفرانسیل جلو(FWD) یا عقب(RWD) یا (AWD) ؟!!!

اصلا 4WD و 2WD چیست؟ چه تفاوتی با سیستم های دیفرانسل جلو(FWD) یا عقب(RWD) یا (AWD) در عملکرد خودرو وجود دارد؟


معنای کلی هر دو عبارت AWD و 4WD این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید. آیا تابه حال به تفاوت مکانیسم عملکرد آن ها اندیشیده اید؟ چرا در برخی از خودروها از عبارت AWD و در برخی دیگر  از عبارت 4WD استفاده می شود؟ اگر مفهوم هر دو کلمه یکسان است، چرا از دو عبارت متفاوت برای بیان آن ها استفاده می شود؟

در ادامه مطلب به بررسی کامل انواع سیستم های دیفرانسیل میپردازیم و با آنها آشنا میشویم...

بررسی سیستم 2WD در مقابل 4WD

در تمام خودروها نیروی موتور یا به چرخ های عقب، یا به چرخ های جلو و یا به هر چهار چرخ منتقل می شود. در اتومبیل هایی که نیرو به دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو منتقل می شود 2WD  میگویند

و در خودروهایی که نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود 4WD یا همان دو دیفرانسیل می گویند

و در دو نوع موقت و دائم هستند

که در نوع موقت، راننده بسته به موقعیت، توسط اهرم یا دکمه مخصوص وضعیت آن را مشخص می کند که نیرو به دو چرخ منتقل شود یا چهار چرخ.         ولی در نوع دائم توسط راننده نیست و بصورت الکترونیکی سیستم دیفرانسیل خودرو تشخیص میدهد که چه زمانی و در چه موقعیت جاده ای عملکرد دیفرانسیل را تغییر دهد و نیرو را به کدام قسمت بیشتر و یا کمتر منتقل کند...

همان طور که گفته شد در خودروهای 2WD نیرو یا به چرخ های عقب منتقل می شود یا به چرخ های جلو که به اصطلاح به آن ها دیفرانسیل عقب (RWD) و دیفرانسیل جلو (FWD) می گویند.اکثر خودروهای هاچ بک و سدان های کوچک و جمع و جور دیفرانسیل جلو می باشند و خودروهای اسپرت و سوپرخودروها دیفرانسیل عقب هستند که این موضوع به وضوح در خودروهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی نمایان است.

 

 

بررسی سیستم 4WD و انواع آن

 به طورکلی، خودروهای دارای چهار چرخ متحرک، طبقه بندی خاصی دارند و هر یک با علامت اختصاری یا عبارت خاص خود شناخته می شوند.     باوجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و 4WD، باید گفت که خودروهای AWD و 4WD کاملاً با هم فرق دارند. در این مقاله به بررسی انواع طبقه بندی خودروهای چهار چرخ متحرک پرداخته شده است. 

 

1. مدل چهار چرخ متحرک موقت (Part Time Four Wheel Drive - 4WD)

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید.

چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛ ازاین رو هنگامی که حالت چهار چرخ فعال می شود، محورهای جلو و عقب به یکدیگر قفل می شوند و گردش آن ها با سرعت یکسان است.

 

البته این موضوع در هنگام پیچیدن در سطوح با اصطکاک بالا، مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است که رانندگان فقط در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، از این تغییر حالت به حالت چهار چرخ متحرک استفاده کنند. یادآوری می شود که فعال کردن دائمی سیستم چهار چرخ متحرک، به خودرو آسیب می رساند. این سیستم در خودروهایی نظیر مدل های شاسی بلندسوزوکی ویتارا موجود است.

سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل 4 حالته گراند ویتارا همیشه برای چهار چرخ در هر وضعیت جاده ای ، چسبندگی مناسب با زمین را تضمین می نماید . تمامی تنظیم های این سیستم توسط کلیدی که در وسط کنسول تعبیه شده انجام می شود و توسط آن شما می توانید به راحتی به نسبت وضعیت و جاده ای که در آن قرار دارید حالت انتقال قدرت بین چهار چرخ خودرو را تنظیم نمایید : ( این اهرم فقط بر روی داشبورد مدل فول این خودرو وجود دارد )

 
حالت 4H جهت رانندگی عادی در خیابان ها و بزرگراه ها ، 
حالت 4H LOCK جهت جاده های برفی و گل و لای نسبتا نا هموار 
و حالت 4L LOCK جهت مسیر های خیلی سخت و صعب العبور قابل انتخاب می باشد . 
در صورت نیاز به حالت خلاص (عدم انتقال نیرو به چرخ ها و آزاد نمودن گیربکس) نیز تنها کافی است اهرم تنظیم کننده روی حالت N قرار گیرد . 

 

 

2. مدل چهار چرخ متحرک دائم (Full Time Four Wheel Drive - 4WD)

این سیستم، نوع پیشرفته تر سیستم بالایی است؛ زیرا قدرت موتور همواره در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ های جلو و عقب را با سرعت های متفاوت فراهم می آورد.

 

ازاین رو، استفاده از حالت چهار چرخ در جاده، آسیبی به خودرو وارد نمی کند. در این سیستم، به دلیل استفاده از دو چرخ مضاعف برای حرکت، کشش خودرو نیز بسیار افزایش یافته و کنترل آن بهتر است. این سیستم در خودروهایی نظیر رنج رور موجود است.

 

3. مدل تمام چرخ متحرک (All Wheel Drive - AWD)

عملکرد این سیستم بسیار مشابه عملکرد سیستم چهار چرخ متحرک دائم است؛ یعنی نیرو به طور دائم به چهار چرخ منتقل می شود. اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل می شود به طور الکترونیکی تحت کنترل است. بر خلاف سیستم قبلی که مخصوص حرکت خودرو به ویژه خودروهای شاسی بلند در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده است، این سیستم مخصوص حرکت خودروها در جاده است. مکانیسم عمل این سیستم به گونه ای است که می تواند نیروی وارد بر هر چهار چرخ را تنظیم کند. این موضوع باعث می شود تا تسلط روی کنترل خودرو در جاده به ویژه در پیچ ها افزایش یابد. این سیستم معمولاً روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت وجود دارد که از این میان می توان به آئودی R-8 اشاره کرد.

به طور کلی میتوان گفت :
به دودیفرانسیل هایی که به طور الکترونیکی نیروی وارد بر چهار چرخ را کنترل می کنند، AWD می گویند.

و این نوع دیفرانسیل بهترین دیفرانسیل برای یک خودروی جاده ای و کوهستانی است چرا که در همه ی شرایط جاده ای عملکرد خوبی داشته و نقصی در آن نیست...


مزایای 2WD

از این سیستم نیز در خودروهای هاچ بک، سدان ها و در کل خودروهای شهری و برخی از شاسی بلند هایی که به هدف آف رود ساخته نشده اند، استفاده می شود که به صورت دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل جلو هستند. مزیت سیستم 2WD این است که هزینه طراحی،ساخت و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به4WD دارند به طوری که برای یک شاسی بلند دو دیفرانسیل باید چندین هزار دلار بیش تر نسبت به همان خودرو با سیستم 2WD بپردازید. هم چنین اتومبیل های 2WD به لطف وزن کم تر نسبت به انواع 4WD، دارای مصرف سوخت پایین تری هستند.

 

 مزایای 4WD
بزرگ ترین مزیت یک خودروی دو دیفرانسیل، افزایش چسبندگی و کشش اتومبیل در جاده های لغزنده است که بر روی برف ، یخ و یا گل و شل، احتمال گیر کردن و از حرکت ایستادن یک خودروی 4WD به مراتب کم تر از خودوی 2WD است مگر اینکه هر چهار چرخ با هم گیر کنند و از حرکت بایستند که این امر بسیار کم اتفاق می افتد، هم چنین سیستم 4WD در مسیرهای صعب العبور بسیار به کمک راننده آمده و در حالی که ممکن است فقط یک یا دو چرخ اتومبیل با سطح زمین تماس داشته باشد، کمک شایانی به عبور از مسیرهای ناهموار می کند. ناگفته نماند که در برخی از سوپرخودروهای امروزی از سیستم چهارچرخ متحرک خودکار در جهت ایجاد کشش و چسبندگی بیش تر به سطح جاده استفاده می گردد.

در نهایت باید گفت اگر واقعاً علاقمند به گشت و گذار در دامن طبیعت هستید و صرفاً به مسیرها و جاده های استاندارد و آسفالت قانع نیستید، اتومبیل 4WD برای شما انتخاب مناسبی است ولی اگر بیش تر در سطح شهر تردد دارید و مسیر بین محل کار تا منزل را هر روز می پیمایید، پس هزینه اضافی بر دوش خود تحمیل نکنید و با یک خودروی  2WD نیاز روزمره خود را تامین کنید. امیدواریم تا فرهنگ صحیح استفاده و نگهداری از خودرو در کشور ما نیز جا بی افتد تا هر شخص بسته به نیاز واقعی خود اقدام به خرید اتومبیل کند و صرفاً زیبایی ظاهری و یا به اصطلاح "کلاس" خودرو را معیار انتخاب خود قرار ندهد!




درباره : دانستنی های مفید , دانستنی های مفید , مطالب جالب و خواندني , آموزش , تكنولوژي , محصولات جديد , اخبار , معرفي ,
مطالب مرتبط
نکته ای جالب در مورد reCAPTCHA های گوگل
وسعت دنیای اینترنت چقدر است؟
15 باور اشتباه در مورد مغز انسان
قلب انسان چگونه کار میکند؟
معرفی و آشنایی با سیستم ASR خودرو
سیستم HAC خودرو چیست؟
سیستم DAC خودرو چیست؟
واقعا مشکل خیلی از ما انسانها این است
کلمات زندگی صحیح
قلیان کشیدن خانم ها
چگونه تجارت کنیم
آنچه را که درباره گوگل نمیدانید
مغز انسان هم هک شد
کدوم دانشگاه برم؟ دولتی؟ آزاد؟ علمی-کاربردی؟ غیرانتفاعی؟
عینک گوگل با قابلیت های فراوان
آموزش ترکیب رنگ ها
تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن
تمام اتفاقات بدن در طول ۲۴ ساعت شبانه روز
توصیه های مفید برای کم کردن میل جنسی
تست آی کیو iq

ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی



برچسب ها : بررسی انواع سیستم دیفرانسیل خودروها , بررسی سیستم 2WD در مقابل 4WD , بررسی سیستم 4WD و انواع آن , بررسی سیستم 4WD , بررسی سیستم 2WD , Part Time Four Wheel Drive , بررسی Part Time Four Wheel Drive , بررسی مدل چهار چرخ متحرک موقت , دیفرانسیل مدل چهار چرخ متحرک موقت , مدل چهار چرخ متحرک دائم , بررسی مدل چهار چرخ متحرک دائم , دیفرانسیل مدل چهار چرخ متحرک دائم , بررسی دیفرانسیل مدل چهار چرخ متحرک دائم , Full Time Four Wheel Drive , بررسی Full Time Four Wheel Drive , دیفرانسیل Full Time Four Wheel Drive , بررسی دیفرانسیل Full Time Four Wheel Drive , All Wheel Drive , مزایای 2WD , معایب 2wd ,

نویسنده : مجتبي فلاحی تاریخ : بازدید : 2073


پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید instagram.com/dez20.ir 



تمام حقوق اين وب سايت و مطالب آن متعلق به دزبيست|دانستن آنچه که نمیدانیم مي باشد.

چشم حسودان کــــور

مطالب گذشته
» پست ثابت »» سه شنبه 18 خرداد 1389
» دانلود تقویم خروس96 اندروید »» دوشنبه 18 اردیبهشت 1396
» نکته ای جالب در مورد reCAPTCHA های گوگل »» دوشنبه 06 اردیبهشت 1395
» آموزش ساخت مدار دروغ سنج »» دوشنبه 30 فروردین 1395
» اپلیکیشن پرتال دزبیست »» یکشنبه 29 فروردین 1395
» آموزش نصب وایمکس یو اس بی (usb) ایرانسل بدون نیاز به کارشناس »» یکشنبه 29 فروردین 1395
» وسعت دنیای اینترنت چقدر است؟ »» یکشنبه 29 فروردین 1395
» 15 باور اشتباه در مورد مغز انسان »» یکشنبه 29 فروردین 1395
» قلب انسان چگونه کار میکند؟ »» یکشنبه 29 فروردین 1395
» دوره آموزش طراحی و نصب وبسایت »» سه شنبه 25 اسفند 1394
» معرفی ربات Jaconda (ربات تلگرام) »» شنبه 15 اسفند 1394
» بدون نیاز به خرید هد آپ، خودرو خود را به این امکان مجهز کنید »» جمعه 23 مرداد 1394
» آنچه قبل از ورود به دانشگاه پیام نور باید بدانید »» دوشنبه 29 تیر 1394
» کنترل نور بالا HBC چیست؟ »» جمعه 05 تیر 1394
» آشنایی و معرفی انواع گیربکس‌ها و نوع کارکرد آن‌ها »» جمعه 15 خرداد 1394
» خودروی‌های هیبریدی چگونه کار می‌کنند؟ »» دوشنبه 07 اردیبهشت 1394
» معرفی و آشنایی با سیستم ASR خودرو »» دوشنبه 29 دی 1393
» کدام بهتر است موتور عقب خودرو یا وسط؟ »» چهارشنبه 17 دی 1393
» آشنایی با سیستم TPMS (نشان دهنده میزان باد لاستیک) »» دوشنبه 03 آذر 1393
» معرفی پیشرانه مجهز به سیستم VVT »» سه شنبه 13 آبان 1393